korting
| |

Korting: hoe bespaar je op kleine en grote aankopen?

Met Black Friday voor de deur en de kortingen die je links en rechts om de oren vliegen, laait ook weer de eeuwige discussie op of het kopen van die nieuwe televisie op Black Friday nou wel zo goedkoop is. De Autoriteit Consument en Markt (ACM), de overheidsinstantie die de consumentrechten bewaakt, zegt zelfs in een bericht dat ze nepkortingen dit koopjesseizoen harder gaan aanpakken. Hoewel Black Friday natuurlijk een fenomeen uit de VS is, lijkt het perfect gemaakt voor Nederlanders: wij zijn als volk immers nogal trots op onszelf als we weer eens een goede deal hebben gemaakt op een aankoop. Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd zul je misschien zeggen, maar hoe kun je nu echt veel besparen op aankopen met kortingen?

Kortingscodes noteren

Een goede tip is het bijhouden van een kortingsdagboek. Vaak vliegen de kortingscodes je om de oren uit nieuwsbrieven, reclamepost, noem het maar op! Echter vergeten we vaak deze kortingscodes in te wisselen als we eenmaal aan het bestellen zijn. Het is daarom handig om deze codes bij te houden in bijvoorbeeld een Word-bestandje of met een app zoals de OK-app. Wanneer je dan vervolgens weer een keer wat online bestelt is het handig om er een gewoonte van te maken dat je dit Word bestandje of je app even naloopt. Dit is zeker handig bij zaken die je vaker bestelt, denk bijvoorbeeld aan je dozen wijn of je inktcartridges.

Lidmaatschappen

Ook bij veel lidmaatschappen zit een korting die mensen vaak vergeten. Zo zijn er de kortingen die je krijgt bij een ANWB-lidmaatschap, maar bijvoorbeeld ook bij je lidmaatschapskaart van je vakbond. Met name op dingen als verzekeringen en andere vaste lasten kan je met zo’n lidmaatchap net een paar procent korting krijgen, wat toch weer scheelt! Ook kunnen werkgevers vaak meedoen aan kortingsprogramma’s voor hun personeel, dus kijk of jouw werkgever dit ook heeft (of vraag je baas of dit een optie is)! Tot slot hebben veel mensen een creditcard, maar vergeten vaak dat ze met die creditcard in allerlei webshops korting kan krijgen. Check daarom toch voor je die nieuwe telefoon bestelt of vakantie boekt niet of je creditcard bij die webshop of winkel korting aanbiedt.

Vergelijkingssites

Het is ook handig om veel vergelijkingssites te gebruiken. Zo kun je voor veel elektronica terecht op Tweakers.net, waar ze per product ook een grafiek bijhouden met alle prijzen. Op die manier kun je dus veel makkelijker zien of die Black Friday korting die je krijgt ook wel echt een goede deal is, of dat de prijs met korting eigenlijk het afgelopen jaar al veel vaker voorkwam. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen zelf een dagboek bij te houden: weet jij bijvoorbeeld al dat je een bepaald type wasdroger wil kopen, maak dan een selectie van bijvoorbeeld 5 wasdrogers en ga elke twee weken na wat de prijzen zijn. Dit werkt natuurlijk alleen bij producten die je niet direct nodig hebt, maar vaak als je al op zoek gaat naar korting en je aankoop hiervoor durft uit te stellen heb je het product eigenlijk niet direct nodig.

High-Low strategie

Voor je op zoek kan gaan naar kortingen, is het goed om de psychologie achter kortingen te begrijpen. Ketens die veel kortingen geven maken doorgaans gebruik van de “high-low strategie”, wat inhoudt dat ze de prijzen normaal eigenlijk te hoog houden maar gewoon vaak kortingen geeft. Zo zijn veel drogisterijen in Nederland hier berucht om: er zijn eigenlijk elke week wel acties met 1+1 of 2+2 gratis, en de producten in de aanbieding rouleren. Maar, uiteindelijk zijn de prijzen in de aanbieding gewoon net zo duur als vlak over de grens in België en Duitsland. Dus terwijl jij denkt een goede deal gemaakt te hebben door weer 6 flessen shampoo te kopen, betaal je eigenlijk net zoveel als onze zuider- en oosterburen zonder korting. Wees je hier van bewust!

Psychologie van korting

Waar deze “high-low strategie” voor een groot deel op leunt, is de “anchor bias” (in het Nederlands het “referentie-effect”). Onze breinen vinden het namelijk heel lastig om zelf een prijs bij een product te verzinnen, en gaan daarom op zoek naar referenties. Als een verkoper ons dan een referentie geeft – bijvoorbeeld een TV voor €600 – dan gaan wij andere prijzen beoordelen met deze €600 in ons achterhoofd. Als dezelfde verkoper dan vervolgens de TV aanbiedt voor €500, dan vinden we deze TV opeens goedkoop. Maar dit baseren we dus puur op het feit dat die eerst €600 was, en dus niet omdat we objectief die TV een bepaald bedrag waard vinden!

Dit van-voor effect lijkt soms er doorzichtig, maar het blijkt gewoon nog steeds supergoed te werken. Dit is de reden dat de overheid misbruik van deze psychologische trucjes ook sinds 1 januari 2023 heeft verboden. Echter is het altijd goed om deze truc in het achterhoofd te houden, en te bedenken: oké dit product is blijkbaar goedkoper dan eerst, maar wil ik hier uberhaupt geld aan uitgeven?

100% korting!

De belangrijkste les van deze blogpost staat daarom ook eigenlijk haaks op de tips die hierboven staan beschreven: de beste aankoop is vaak het doen van geen aankoop. Winkels hebben namelijk niet voor niks kortingsstrategieën in het leven geroepen, ze willen je namelijk overhalen iets te kopen wat je anders misschien niet had gekocht. Vaak koop je daardoor dingen die je eigenlijk niet eens nodig hebt, of koop je de duurdere variant omdat die in de aanbieding was terwijl het B- of huismerk alsnog goedkoper is (en de kwaliteit hetzelfde). Stel daarom bij het jagen op kortingen dan ook van tevoren vast wat je nu eigenlijk wil kopen en hou je daar ook aan, hoe moeilijk dat soms ook is. Hiermee voorkom je het veilingsite-effect: dat je een heleboel troep koopt omdat je een goede deal denkt te hebben gemaakt, terwijl als je überhaupt niet op de veilingsite was ingelogd je hoogstwaarschijnlijk helemaal niets had gekocht!

Vergelijkbare berichten